piątek, 6 grudnia 2013

'Suche skórki' na tłustej cerze - jak się ich pozbyć? Przyczyny i pielęgnacja

Jak się pozbyć suchych skórek? Skąd się biorą suche skórki na tłustej cerze, która przecież takich suchych wiórków/płatków mieć nie powinna? W czym leży przyczyna problemu?

Suche skórki czyli łuszczenie na tłustej czy mieszanej cerze to wynik nie tyle przesuszenia czy odwodnienia skóry, ale efekt nieprawidłowego złuszczania naskórka, zaburzeń rogowacenia naskórka (nadmierne rogowacenie). Pielęgnacja cery tłustej, która ma tendencję do łuszczenia powinna skupiać się na regulacji rogowacenia i regularnym złuszczaniu w połączeniu z odpowiednią higieną i nawilżaniem.

źródło: newhealthguide.org


Jak pozbyć się suchych skórek?

1. ZŁUSZCZANIE

Złuszczanie rozumiane niekoniecznie jako peeling (a więc miejscowe usuwanie zalegającego martwego naskórka, zabieg czysto mechaniczny) ale jako rozpuszczanie martwych komórek poprzez stosowanie kwasów i retinoidów, czyli substancji keratolitycznych jest podstawą jeśli chodzi o usuwanie czy zapobieganie powstawaniu suchych skórek. Lekki stan zapalny, który powodują kwasy zmusza bowiem skórę do regeneracji, uruchamia procesy naprawcze i obronne, a wszystko to służy wzmocnieniu skóry i zwiększeniu nawilżenia.

Do złuszczania idealne będą kwasy oraz retinol (dodatkowo leczą niedoskonałości skóry, trądzik, rozjaśniają przebarwienia). Kwasy, które sprawdzą się nie tylko w pielęgnacji tłustej skóry to  kwas LHA (lipohydroksylowy), kwasy BHA (kwas salicylowy), kwasy AHA (czyli kwas mlekowy, glikolowy, mlekowy, jabłkowy), kwasy PHA (glukonolakton, kwas laktobionowy), które mają działanie keratolityczne oraz kwas TCA (kwas trójchlorooctowy). Kwasy złuszczają naskórek poprzez rozpuszczanie wiązań między jego komórkami. Cera pozbawiona niepotrzebnej, równomiernie złuszczonej warstwy naskórka staje się gładka, zdrowsza, wyraźnie bardziej nawilżona, jędrna. Gratis - jest na niej mniej zaskórników i niedoskonałości ;)

Dobrym płynem złuszczającym jest Atrederm (zawiera 0,025% lub 0,05% tretinoiniy), który ma działanie złuszczające, przeciwtrądzikowe i antystarzeniowe. Używałam go lata temu na zapalenie okołomieszkowe (rogowacenie mieszkowe) i pomógł, aczkolwiek trzeba pamiętać, że buteleczkę należy zużyć w 30 dni po otwarciu, bo później płyn traci właściwości (można rozlać płyn do kilku mniejszych buteleczek, zachowa właściwości na dłużej).

Kuracji złuszczających nie należy jednak stosować na okrągło. Najlepszym do tego czasem jest okres jesienno-zimowy (złuszczana skóra jest uwrażliwiona na słońce). Należy przy złuszczaniu pamiętać o filtrach przeciwsłonecznych oraz żeby nie 'przedobrzyć' z intensywnością używania kwasów, bo skóra się przesuszy.




2. NAWILŻANIE

Tutaj nie należy przesadzać. Skóra ma być nawilżona dostatecznie, ale nie powinno się aplikować zbyt dużych ilości kosmetyków nawilżających, ponieważ się 'rozreguluje' i przeładuje. Tłusta skóra nie potrzebuje olejów (sama produkuje tłuszcz w nadmiarze) , chyba że musi się zmierzyć z wysokimi mrozami zimą, np. na zimowych wakacjach na świeżym powietrzu. Pielęgnacja nawilżająca z olejami w składzie sprawdzi się u tłustych cer również przy kuracjach silnie złuszczających. Poza tymi sytuacjami skóra tłusta nie potrzebuje dodatkowego natłuszczania. Trzeba pamiętać, że wiele kremów np. z wit. A lub E (witaminy młodości rozpuszczalne w tłuszczach) siłą rzeczy zawierają oleje.

Wiele kobiet z tłustą cerą nakłada pod makijaż kremy zawierające oleje i dziwi się, że mimo użycia dobrych czy matujących kosmetyków makijaż spływa - nie tylko sebum ale też oleje z tych kosmetyków rozpuszczają makijaż.

Dlatego idealnym rozwiązaniem na co dzień będzie lekki, beztłuszczowy krem nawilżający lub lekka emulsja nawilżająca. Do nawilżania skóry tłustej nie sprawdzą się kosmetyki matujące. Stosowanie do cery tłustej kosmetyków matujących (np. z alkoholem) nie zahamuje błyszczenia skóry, a przeważnie dodatkowo je nasili, nie mówiąc już o usuwaniu suchych skórek. Dobrze nawilżona skóra dużo mniej się przetłuszcza, w przeciwieństwie do skóry traktowanej kosmetykami matującymi. Jednak każdy niematujący krem jest kremem nawilżającym, dlatego dobrze jest, by miał jeszcze substancje czynne (kwasy, witaminy, ekstrakty roślinne itp.)

Krem może zawierać kwasy, retinol (również hamuje nadmierne rogowacenie), witaminy, antyoksydanty, kwas hialuronowy, alantoinę. Dobrze jest, żeby krem miał działanie mikrozłuszczające - dzięki temu suche skórki nie będą miały szans się pojawić.

Warto zwrócić uwagę na regulację procesu wydzielania sebum i wybierać nawilżające kosmetyki niekomedogenne, tj. nie zatrzymujące sebum w jednostkach włosowo-łojowych i regulujące wydzielanie sebum. 


Zima jest dobrą porą by przeprowadzić porządniejsze złuszczanie (ale z głową!). Złuszczenie się 'na jaszczurkę' i stosowanie odpowiedniej pielęgnacji powinno rozwiązać problem suchych skórek.

16 komentarzy:

  1. Przy tłustych cerach wiele osób zapomina o porządnym nawilżaniu, uważając, że tylko pogorszy się stan skóry oraz zwiększy się ilość wytwarzanego sebum. Na własnej skórze przekonałam się, że nawilżanie jest kluczem do posiadania ładnej, zdrowej cery.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawilżanie jak najbardziej, ale składnikami nieolejowymi:) Tłusta cera ich nie potrzebuje:) U mnie też nawilżanie i kwasy w rozsądnych ilościach załatwiają wszystkie problemy skórne:)

      Usuń
  2. jak zwykle przydatne info-a ja myslalam,ze olejem zdzialam cuda i pozbede sie skorek ;/ Kochana,czy polecilabys jakis porzadny krem na zime dla tradzikowej, tlusstej ale jednoczesnie lekko przesuszonej skory z zaskornikami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anitko, Bandi ma kremy z kwasami (AHA+PHA), podobnie Pharmaceris, BingoSpa. Wiele osób chwali kremy marki La Roche Posay: Effaclar Duo i Effaclar K.
      Ja sobie sama robię bezolejowe kremy, to jest prosta sprawa i wychodzi tanio, parenaście złotych za krem. Możesz spróbować np. kremów ze Zrób Sobie Krem (ja tu najczęściej zamawiam półprodukty) - Bezolejowe serum nawilżające albo serum bezolejowe 6% + aloes +HA (przepisy i wykonanie krok po kroku są na Zrób Sobie Krem). Mam nadzieję, że coś wybierzesz dla siebie:)

      Usuń
  3. Przy takich skórkach fajnie sprawdza się lotion (krok 2) Clinique z kwasem salicylowym:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam tego produktu, ale słyszałam, że wiele osób chwali 3 kroki Clinique. Ja tonik z kwasem salicylowym robię sama - bardzo wszechstronny kosmetyk i kosztuje grosze:)

      Usuń
  4. Właśnie teraz walczę ze skórkami - olejkiem winogronowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam kiedyś olejek winogronowy z Biochemii Urody albo Mazideł, mieszałam z żelem hialuronowym i mnie zapchał złośliwiec;))

      Usuń
  5. Ja też mam skórki, ale jestem sucharkiem, więc nie ma co się dziwić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to inna nieco para kaloszy:) Tobie oleje służą;)

      Usuń
  6. właśnie zaczełam kuracje Redermic R :) czeam na rezultaty :) do nawilżania za to u mnie sprawdziła się para z Vichy krem na noc regulujący sebum a na dzień matujący- taki duet sprawiał że moja cera tłusta była pod kontrolą a makijaz trzymał sie od nałożenia do zmycia. Do złuszczania moim ulubionym kremem jest tez Cleanance K z Avene :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam reklamy Redermica w Super Pharm wczoraj i też przykuł moją uwagę, ciekawe, czy okaże się fajny, chętnie przeczytam Twoją recenzję:))

      Usuń
  7. Też kiedyś ogólnie na coś podobnego wpadłam przy mojej mieszanej cerze i skórę schodzącej z policzków :-) Super przydatny post :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie nazwałbym Atredermu popularnym płynem złuszczajacym (tylko na moim blogu wywałałam, zupełnie zresztą przypadkowo, prawdziwa atredermomanię), jest to raczej produkt rzadko stosowany i zapisywany przez dermatologów bardzo ostrożnie. Na pewnoteż jest to powazny lek, mający duzo skutków ubocznych i potrafiący zrobic prawdziwe"kuku" jesli się z nim obchodzić zbyt arogancko.
    Poza tym dobry post, od dawna piszę o tym u siebie, bo bardzo czesto przez te suche skórki właśnie skóra tłusta jest mylona z suchą, co prowadzi do duzych błedów pielegnacyjnych i pogorszenia wyglądu skóry.
    buziaki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi 'chętnie' dermatolodzy przepisywali Atrederm, kiedy byłam w nastoletnim wieku, może tak się akurat złożyło:) A mylenie skóry tłustej ze skórkami ze skórą suchą też zauważyłam w blogosferze i na forach, toteż postanowiłam skrobnąć mały post na ten temat, a nuż się komuś przyda:)
      Również buziam:)

      Usuń


Dziękuję Wam bardzo za każdy komentarz, jest mi niezmiernie miło, że do mnie zaglądacie! :)



You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...