niedziela, 24 marca 2013

DIY: beztłuszczowy, nawilżający krem pod makijaż / baza pod makiajż bez silikonów, PEG (metodą 'na oko';))

Skąd pomysł na krem/bazę beztłuszczową? Ano stąd, że moja przetłuszczająca twarz lubi się wysuszać zimą. Normalnie w ciągu roku nie nakładam bazy pod podkład, w upały stosuję zaś te matujące, zimą jednak byłoby to za duże obciążenie dla skóry. Teraz potrzeba solidnego nawilżenia, ale bez tłuszczów, olejów. Oleje raz, że średnio służą mojej przetłuszczającej się skórze, dwa - rozpuszczają podkłady długotrwałe, których aktualnie używam (Colorstay, czasem Makeup Atelier Paris). 

Nawilżająca, beztłuszczowa emulsja nadająca się pod makijaż jest więc produktem spełniającym wszystkie moje wymagania, jeśli nie chcę rezygnować z ulubionego podkładu. Ma same 'zdrowe' składniki, nawilża i nie jest tłusta. Używam jej także jako zwykłego kremu.
Beztłuszczowy krem pod makijaż i nie tylko - bez silikonów, PEG, parabenów, kolor zawdzięcza zielonej herbacie


Do zrobienia takiego lekkiego kremu-emulsji użyłam następujących komponentów:
  • woda destylowana (ok 40 ml)
  • kwas hialuronowy (pół łyżeczki)
  • alantoina (pół łyżeczki)
  • d-pantenol (kilka kropel)
  • baza kremowa z ZSK (jeśli nie mammy może być szczypta gumy ksantanowej i FEOG do zakonserwowania) - 1 łyżeczka lub więcej jeśli chcemy gęstszy krem
Opcjonalnie (ja dodałam wszystkie wymienione w poście składniki, także te opcjonalne, można też dodać niektóre z nich, kto co woli albo ma pod ręką):
  • wyciąg z aloesu (szczypta)
  • kwas laktobionowy (odrobinka, szczypta na czubku łyżeczki)
  • glukonolakton (odrobinka, na czubku łyżeczki)
  • niacynamid (1/4 łyżeczki)
  • mleczan sodu (1/4 łyżeczki)
  • mleczko pszczele (kilka kropel)
  • sorbitol (1/3 łyżeczki)
  • hydrolizat jedwabiu ( 4 krople)
  • glinka biała (szczypta lub 1/4 łyżeczki)
  • ekstrakt z zielonej herbaty (szczypta)
Inne: 2 zlewki, pojemnik z pompką (mój jest z Rossmanna, ok 2 zł), papierki wskaźnikowe. Zamiast drugiej zlewki możemy użyć od razu pojemnika z pompką, mały mikserek/mieszadełko/spieniacz do mleka.

Taka kropelka wystarcza spokojnie na całą twarz


 Krok po kroku krem beztłuszczowy:


    Potrzebujemy 2 zlewek/pojemniczków szklanych (nada się np. nieużywana literatka). W pierwszej zlewce rozpuszczamy glukonolakton i podgrzewamy roztwór w kąpieli wodnej do 30-40 stopni, wtedy kwas szybciej reaguje i możemy bez czekania zmierzyć odczyn pH. Dodajemy tu też kwas laktobionowy. Na chwilę odstawiamy tę zlewkę.
   Do drugiej zlewki wlewamy wodę. Rozpuszczamy w niej najpierw 'sypkie' składniki: aloes,  ekstrakt z zielonej herbaty, alantoinę, glinkę białą,  niacynamid. Teraz dodajemy te w formie płynnej: kwas hialuronowy, sorbitol, d-pantenol, mleczko pszczele, mleczan sodu. Po dodaniu każdego składnika mieszamy mieszadełkiem albo mocno wstrząsamy. 
   Teraz wlewamy kwasy z pierwszej zlewki do drugiej. Mieszamy. Dodajemy jedwab. Mieszamy. Badamy odczyn pH naszego kremu - powinien wynosić >4, u mnie wynosił 5. Teraz dodajemy całość do bazy kremowej małymi ilościami i mieszamy na bieżąco. Lepiej dodać wodny roztwór ze zlewek do bazy niż odwrotnie - lepiej się rozpuści.  Gotowe:)

Jeżeli robicie krem z mniejszą ilością składników, wtedy warto dać mniej wody, np. 30 ml.


Problem z regulacją pH? Zajrzyj tutaj (klik)

*   *   *

Wygląda skomplikowanie, ale robi się ją szybko:) Ponadto na pokrycie całej twarzy wystarcza ćwierć-pół pompki! Jeśli uznacie, że baza/krem jest zbyt lepka można sypnąć ciut więcej alantoiny albo glinki białej, albo odcisnąć ten lekki film chusteczką.

Mam nadzieję, że komuś przyda się przepis:)



8 komentarzy:

  1. Super, może zrobię, tylko muszę się zaopatrzyć w składniki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę tego jest, ale można listę okroić:)

      Usuń
  2. Super :-) Jak skończę moje zabawki, to pewnie się wezmę za Twój przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj koniecznie znać jak wyszło:):)

      Usuń
  3. jejku, mi się nie chce tak bawić.. dla mnie mycie pędzli, to czasem mega wyzwanie, a co dopiero takie czary mary :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Ooo;) Może się pobawię;)

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję Wam bardzo za każdy komentarz, jest mi niezmiernie miło, że do mnie zaglądacie! :)



You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...